Od czego zależy cena OC

Wiek, doświadczenie w prowadzeniu autem oraz przeszłość ubezpieczenia to nie wyłączne elementy, które modelują cenę OC. Podobnie istotne jest to, jakim jeździsz samochodem, a niewątpliwie, jaką posiada on objętość silnika. Im jest większa, tym więcej zapłacisz za składkę. Już na etapie kupienia auta zastanów się, czy wielkie auto jest Ci potrzebne. Oczywiście, gdy obligatoryjnie musisz jeździć terenówką z dużą objętością silnika, nie popychamy Cię do zmiany decyzji. Licz się jednak z tym, iż za ubezpieczenie zapłacisz istotnie więcej aniżeli za polisę na mały, miejski samochód.

Z jakiego powodu pojemność silnika ma znaczenie przy OC?

Posiadaczom pojazdów z potężną objętością silnika zarzuca się wyższe ryzyko wywołania kolizji. Przy wyższej objętości samochód może osiągać większą prędkość. Zakłady ubezpieczeniowe przyjmują dlatego też proste założenie: każdy kto ma takiego rodzaju pojazd, wcześniej lub później będzie chciał przetestować jego możliwości na trasie.

Za jaką pojemność trzeba zapłacić najdroższą składkę?

Koszt polisy dla pojazdu z objętością silnika przeszło 3500 cm3 potrafi być ponad 60% wyższa niż dla pojazdu z pojemnością poniżej 1000 cm3.
W I półroczu 2017 roku kierowcy pojazdów płacili średnio za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej:
•    631 zł przy pojemności silnika do 1,0,
•    732 zł / poj. 1,0 do 1,8,
•    797 zł / poj. 1,8 do 2,5,
•    952 zł / poj. 2,5-3,5,
•    1025 zł / poj. powyżej 3,5.
Mając na względzie powyższy podział łatwo wtrącić, że koszt OC raptownie rośnie przy pojemności silnika powyżej 2500 cm3.

Wiek kierowcy a pojemność silnika

Czy podwyżki za samochód z wysoką pojemnością silnika są te same dla młodych i starszych kierowców aut? Wykonaliśmy kalkulację cen polis odpowiedzialności cywilnej na przykładzie dwóch kierowców pojazdów w różnym wieku. Obaj kierowcy mają bliźniaczy samochód: Volkswagena Golfa z 2007 roku (podczas kalkulacji modyfikowaliśmy wyłącznie pojemność jego silnika).
Doświadczony 45-letni kierowca z kompletnymi zniżkami zapłaci za najtańsze OC odpowiednio:
•    poj. silnika 1,4 / 487 zł,
•    poj. 2,0 / 592,
•    poj. 3,2 / 747 zł.
Z kolei 19-latek który od 12 miesięcy ma uprawnienia do kierowania samochodu i nie posiada jeszcze zniżek w OC musi się liczyć ze stanowczo wyższą stawką za obligatoryjne OC:
•    poj. 1,4/ 2424 zł;
•    poj. 2,0/ 3061 zł;
•    poj. 3,2/ 3616 zł.
Ja można zauwazyć różnica pomiędzy najkorzystniejszym i najdroższym OC dla młodego użytkownika wynosi ok 50%. W sytuacji 45-latka cena wzrosła podobnie, a więc wartości zwyżek są zbliżone, ale wyłącznie procentowo.

Dla kogo zatem auto z dużą pojemnością?

Zarówno młodzi, jak i doświadczeni kierowcy pojazdów muszą zapłacić więcej za OC samochodu z ogromną objętością silnika. Tymczasem najmłodsi posiadacze muszą w związku z tym wyszperać z portfela dużo więcej pieniędzy. Z tej przyczyny, to na pewno oni będą musieli rozważyć, czy nie korzystniej na rozpoczęcie zakupić nieco “słabszy” pojazd.
A co z kierowcami, jacy mają wszak pojazd z znaczną pojemnością silnika i nie zamierzają go zmieniać? Proponujemy im zestawienie propozycji kilku towarzystw ubezpieczeniowych i wybór tego, jakie będzie najmniej restrykcyjne w wycenie ryzyka ubezpieczeniowego.